V únoru 2016 vstoupila v platnost novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Zásadní změny se týkají především praktických zkoušek na motocykl.
Praktická zkouška pro získání řidičského oprávnění na motocykl bude, oproti dosavadním zvyklostem, výrazně změněná a podstatně náročnější. První část se odehraje na cvičišti, kde bude muset žák prokázat (bez instruktora za zády), že je schopen dostatečně zvládat motocykl. Komisař bude hodnotit manipulaci s motorkou, úhybný manévr před překážkou, brždění, slalom, otočení o 180° projetím zatáčky ve tvaru „U“ a jízdu ve tvaru osmičky.
Poté bude žák absolvovat zkoušku v provozu. Na rozdíl od minulosti, pojede žák na výcvikovém motocyklu sám a zkušební komisař jej bude následovat na doprovodném motocyklu nebo v doprovodném automobilu.
Novela zákona oficiálně nenařizuje zvýšení rozsahu praktické výuky, ale je velmi pravděpodobné, že většině žáků nebude předepsaných 13 hodin jízd stačit a pro úspěšné absolvování zkoušek si budou muset připlatit několik hodin praktických jízd navíc.
V první etapě absolvuje každý žák teoretickou přípravu. Následuje autocvičiště, kde se žák seznámí s motocyklem a základními úkony před zahájením jízdy. Trénují se rozjezdy, řazení, brzdění, zastavení na určitém místě a udržení stability při pomalé rychlosti. Pokud žák dostatečně zvládne ovládání motocyklu, může začít jezdit v mírném provozu s učitelem na motocyklu s dvojím ovládáním.
V druhé etapě jezdí žák s učitelem společně na jednom motocyklu s dvojím ovládáním. Procvičuje se jízda v městském a mimoměstském provozu s důrazem na dodržování předpisů, zvládnutí různých dopravních situací a jízda ve vyšší rychlosti. Na konci druhé etapy proběhne nácvik povinných úkonů – pomalá jízda v koridoru, pomalý a rychlý slalom, otočení o 180° ve tvaru „U“ a jízda ve tvaru osmičky. Nácvik povinných úkonů probíhá na speciálním cvičišti – vybudovaném pro tento účel. Autoškola VIP takovým cvičištěm disponuje. Cílem druhé etapy je příprava žáka k zvládnutí samostatné jízdy na motocyklu v hustém městském provozu.
Ve třetí etapě jezdí žák zcela samostatně a instruktor jej následuje na druhém motocyklu. Součástí třetí etapy je i simulace závěrečné zkoušky.
Zvládnutí jednotlivých úkonů posuzuje vždy instruktor praktického výcviku. Pokud předepsaný počet hodin nestačí k tomu, aby žák zvládl samostatnou jízdu na motocyklu, musí si objednat hodiny navíc.
„Praktický výcvik na motocykl probíhá v naší autoškole velmi individuálně. Vždy záleží na schopnostech a dovednostech žáka. Pokud se žák naprostý začátečník a na samostatnou jízdu se necítí, jezdíme na motocyklu s dvojím řízením tak dlouho, jak je potřeba. Zkušený žák může začít trénovat povinné úkony a jízdy v ostrém provozu mnohem dřív.“ Pavel Provázek (majitel autoškoly).